Nacht van de Geschiedenis

Davidsfonds Tielt en de Heemkundige Kring De Roede van Tielt

Davidsfonds Nachten van de Geschiedenis: Nieuwe buren

Een halve eeuw 'nieuwe buren':

De Tieltse Sint-Pauluswijk vroeger en nu

Maandag 9 maart 2020 om 19 uur

Kerk BETEL (voormalige Sint-Pauluskerk)

Fonteinestraat 21, Tielt

Anne-Marie Geeroms, Rita Marichael, Berenice Vanrenterghem, Heemkundige kring De Roede van Tielt

We maken eerst kennis met de Sint-Pauluswijk, het noordelijk stukje Tielt, geprangd tussen de Hondstraat en de Ringlaan en van oudsher op natuurlijke wijze afgesloten van de binnenstad door de Poekebeek. Deze wijk evolueerde na de Tweede Wereldoorlog van schaars bewoond landbouwgebied tot een geconcentreerde woonwijk doorspekt van tal van faciliteiten. Sluitstuk van de snelle demografische evolutie was de bouw van de jongste Tieltse kerk in 1982: De Sint-Pauluskerk.

In 2014 werd deze kerk de vaste ontmoetingsplaats voor andere 'nieuwe buren' de Roemeens Christelijke Kerk BETEL. Via muziek, typische hapjes en een interview stelt deze gemeenschap zich eerst aan ons voor en krijgen we nadien door de sociale dienst van het Tieltse OCMW een zicht op het totaalplaatje van nieuwkomers, van nieuwe buren die de stad Tielt verwelkomt.

Gastheer: Corneliu Apăvăloaie, Roemeense Christelijke Kerk BETEL

Met de medewerking van Elien Versluys, Sociale Dienst, OCMW Tielt

We sluiten af in het cafetaria Sint-Paulus, waar de Kerk BETEL ons typische Roemeense hapjes aanbiedt. Davidsfonds Tielt en De Roede van Tielt bieden een drankje aan.

Vooraf inschrijven vanaf maandag 10 t.e.m. vrijdag 28 februari:

https://forms.gle/VLKFGK5AGnQPm9qq6 (deze link staat ook op de websites van Davidsfonds Tielt en De Roede van Tielt) of T 051 40 40 67 (DF) of T 051 40 27 00 (RvT). Uiterlijk op 1/3/2020 zal u een e-mail ontvangen, waarin uw inschrijving definitief bevestigd wordt. Indien het aantal belangstellenden groter is dan 100, dan zullen we enkel de eerste 100 inschrijvingen kunnen bevestigen per e-mail en zal u gevraagd worden om binnen 2 dagen 5 euro (7 euro voor niet-leden) per persoon te storten. De anderen zullen ook een e-mail ontvangen. Leden van de Davidsfonds afdeling Tielt en/of Heemkundige kring De Roede van Tielt hebben voorrang.